موسسه نصر جاوید ویرا
نصرجاوید

306942991434+

سرمایه گذاری با خرید ملک در کشور یونان - نصرجاوید ویرا

سرمایه گذاری با خرید ملک در کشور یونان در سال 2022

مقدمه ای در خصوص سرمایه گذاری با خرید ملک در کشور یونان : اگر از علاقمندان به سرمایه گذاری و خرید ملک و مستغلات در یکی از کشور های اروپایی هستید و یونان یکی از گزینه های شما برای این مهم می باشد پیشنهاد می کنم به منظور آشنایی کامل با تمامی جوانب و شرایط سرمایه گذاری در حوزه املاک و مستغلات یونان تا پایان این مقاله ما را همراهی بفرمایید. به هر آنچه که نیاز دارید در این خصوص به جواب آن برسید قطعا با مطالعه کامل این مقاله خواهید رسید.

یونان کشور خدایان و پیشینه های باستانی فراوان و به عنوان گهواره  باستانی مدرن کشوری صاحب فرهنگی ناب ، تاریخی بسیار غنی و سنتی فوق العاده قابل احترام است. این کشور با داشتن آب و هوای معتدل و پاکیزه و با کم ترین آلودگی ، تابستان های داغ و سواحل شنی بی انتها، روستا ها و شهرهای ساحلی و دریایی خالی از سکنه و عالی برای گردشگری ، قایق های رنگارنگ ، مردمی مهربان و زندگی آرامی است.

 یونانی ها در مقابل افراد خارجی بسیار مهربان تر و دوستانه تر برخورد می کنند و زندگی در دل این کشور همیشه سرشار از آرامش و به دور از هیاهوهای شلوغ زندگی برخی از کشور های دیگر است.

یونانی ها چندان با ساختمان های بلند و آپارتمان های سر به فلک کشیده نسبت خوبی ندارند و ترجیح می دهند در خانه های سنتی و با معماری های دوست داشتنی خود زندگی کنند. به همین دلیل کمتر آپارتمان های خیلی بلند و برج های مسکونی و تجاری در این کشور توجه شمار, به خود جلب خواهد کرد.  

غذاهای یونانی نیز از سالم ترین نوع غذاهای اروپایی است. در اغلب غذاهای یونانی از سبزیجات تازه، ماهی و میگو تازه و روغن زیتون و البته شراب استفاده می شود.

بی شک یونان از زیباترین کشور های جهان با بیش از 1400 جزیره رویایی است. بالغ بر 15000 خط ساحلی دارد  که در هر منطقه که با مجاورت با روستا ها و شهر های کوچک همراه است یعتی تقریبا همه خطوط ساحل انواع امکانات و رستوران ها و خانه هایی برای استراحت تعبیه شده است.

 یونان واقعا بهشتی بر روی زمین است که بخصوص جوانان تازه ازدواج کرده این کشور را به عنوان مقصد ماه عسل خود انتخاب می کنند.

زیبایی این کشور به همراه سایر قابلیت ها و دسترسی های ان باعث شده تا مکانی امن برای گردشگران و بازنشستگان باشد، هزینه های مناسب زندگی و قیمت های پایین املاک در یونان بسیاری از افراد علاقمند به زندگی اروپایی را به خود جلب کرده است. 

هر فرد بسته به بودجه و توانایی مالی خود  با شرایط مختلف می تواند در این کشور خانه ای دائمی و یا موقتی خریداری نموده و در کشوری بدون تنش و شتاب زندگی ارامی داشته باشد.

اما برای خرید خانه در یونان اولین و مهم ترین سئوالی که باید از خود  بپرسید این است که هدف شما از خرید خانه در یونان دقیقا چیست؟ آیا تنها برای گذران تعطیلات به دنبال خرید خانه هستید و یا خانه ای می خواهید برای ادامه زندگی در این کشور؟ 

آیا هدف شما سرمایه گذاری و به سود رسیدن از این راه است و یا می خواهید خانه ای برای تعطیلات و به عنوان خانه دوم داشته باشید؟ و اینکه هدف شما خرید خانه است و یا مکانی تجاری و مناسب برای کسب و کار؟

خرید خانه در هر صورت یک سرمایه گذاری بزرگ محسوب می شود. اینکه شما خانه را برای اقامت می خواهید و یا کسب و کار و یا به منظور استفاده موقتی برای تعطیلات  مهم به این دلیل اهمیت دارد که باید برای هر کدام در منطقه مناسب برنامه ریزی و خرید داشته باشید. 

مثلا خرید خانه برای تعطیلات باید در مناطق تفریحی و خوش آب و هواتر یونان باشد و خرید ملک برای تجارت باید در منطقه ای که دسترسی بهتر به بازار های و راه های ارتباطی دارد انجام شود. اما خانه را باید در منطقه ای بخرید که رو به توسعه و رشد باشد و بتوانید در منطقه ای زندگی کنید که از نظر امکاناتی از مابقی مکان ها برتر باشد.

هر چند گاهی ممکن است سرمایه گذاری در حوزه املاک و مستغلات نه تنها در یونان که در همه کشور های دنیا با ضرر همراه باشد ولی اغلب سرمایه گذاری در حوزه املاک و مستغلات با سود دهی مناسب همراه است و به عنوان یک سرمایه گذاری بلند مدت  و خوب نامیده می شود.

حال اگر واقعا مایل به خرید خانه در یونان و سرمایه گذاری در بخش املاک و مستغلات یونان هستید و به دنبال امن ترین راه ها برای این کار می گردید بهتر است از مشاورین موسسه نصر جاوید ویرا به عنوان متولی خرید و فروش ملک و سرمایه گذاری خارجی و اروپایی تماس گرفته و با شرایط روز و دقیق بهترین مکان را انتخاب کنید.

مزایای سرمایه گذاری با خرید ملک در کشور یونان

  • آب و هوای معتدل در تابستان و زمستان
  • یکی از پاکیزه ترین هواهای دنیا و با درصد آلودگی هوای بسیار پایین.
  • ارزش بالای پول در کشور یونان
  • شرایط راحت و آسان برای سرمایه گذرای
  • قیمت های مناسب ملک نسبت به بسیاری از کشور های دیگر اروپا
  • امکان خرید و اجاره مناسب در بهترین مناطق یونان
  • امکان انجام معامله املاک بصورت حضوری و غیر حضوری توسط وکیل
  • غذاهای مناسب ، خوشمزه و مغزی
  • هزینه حدود 25 درصد پایین تر زندگی نسبت به کشور های اروپایی دیگر
  • جریان آرام و بی تنش زندگی در یونان
  • دوستی و مهمان نوازی مردم یونان
  • زیبایی دراماتیک مدیترانه ای در این کشور
  • کیفیت زندگی بالا در یونان
  • و…
سرمایه گذاری با خرید ملک در کشور یونان - خرید ملک

معایب سرمایه گذاری با خرید ملک در کشور یونان

  • هزینه های جانبی بالا برای خرید ملک
  • هزینه های نوسازی و بازنشستگی بالا در یونان
  • خطرات خرید ملک بدون مشاور حقوقی در یونان بالاتر از برخی دیگر از کشورها است.
  • ازدحام زیاد گردشگران در مناطق گردشگری بخصوص در فصول گرم سال
  • ترافیک نسبتا بالا در مراکز شهری
  • کمبود آب مناسب آشامیدنی در برخی از شهرها
  • محدودیت ها

در هیچ یک از کشور های اتحادیه اروپا مانند یونان برای مالکیت املاک و مستغلات هیچ محدودیتی دیده نشده است. البته برخی از مناطق کشور یونان مناطق امنیتی نامیده می شوند و به همین دلیل افرادی که غیر اتحادیه اروپایی باشند مجاز به خرید خانه و ملک در این مناطق نیستند. این مناطق  معمولا در مناطق مرزی، ایپروس، فلورینا، کایوس و ساموی در جزایر شمال شرقی اژه هستند.

آنچه باید درباره سرمایه گذاری با خرید ملک در کشور یونان بدانید

در سال های اخیر سرمایه گذاری در املاک و مستغلات یونان بسیار عالی و مفید بوده است بخصوص در جزایر محبوبی مانند کرت، کورفو، رودز و پلوپونز. در یونان انواع مختلف سرمایه گذاری در ملک و مستغلات وجود دارد. خرید خانه یک سرمایه گذاری مطمئن است که می تواند با اجاره دادن آن به افراد متقاضی برای سکونت کوتاه مدت و یا بلند مدت برای شما سود زیادی به همراه داشته باشد. 

البته ارزش افزوده خانه در طول سال ها را هم باید به عنوان سود خرید خانه در نظر گرفت. خرید ملک  و خانه برای تعطیلات به شما این فرصت را خواهد داد که اولا بدون نیاز به هزینه اقامت و مسکن بتوانید در تعطیلات از منزل خودتان استفاده نمایید و دوما اینکه با کرایه دادن این منزل سود خوبی هم به دست بیاورید. 

این مورد معمولا محبوب تر است تا موردی که خانه خرید و فروش کنید چرا که رشد قیمت خانه چند سالی به طول می انجامد و باید برای به دست آوردن سود زمان زیادی را صرف کنید و با ملکی خود را فروخته و در مناطقی که قیمت پایین تری دارند دوباره ملکی جدید بخرید که خیلی توصیه نمی شود.

اساسا سرمایه گذاری در املاک و مستغلات یونان به چهار بخش تقسیم می شود:

خرید خانه برای تعطیلات که می تواند از بسیاری جهات برای شما مفید باشد. اول اینکه به احتمال بسیار فراوان ارزش ملک حفظ خواهد شد و دوم اینکه می توانید ملک را به خانواده و دوستان خود برای گذران تعطیلات اجاره دهید و به درامد خوبی دست پیدا کنید. 

اگر هم خوش شانس بوده و ملک به خوبی در منطقه شما رشد قیمت داشته باشد سود حاصل از سرمایه گذاری بسیار مناسب خواهد بود.می توانید از شرایط ویژه و پیش خرید مسکن استفاده کرده و خانه ای برای فرزندان خود خریداری نمایید. 

در صورت اماده شده ملک زودتر از موعد شما باز هم می توانید تا زمان مورد نظر فرا نرسیده ملک را به اجازه بگذارید و سود خوبی به دست بیاورید.

می توانید ملکی را برای کسب و کار خود و یا سایرین خریداری نمایید. 

این ملک می تواند به منظورهای مختلف مانند ارائه خدمات گردشگری، صبحانه، رستوران، اقامت، فروشگاه و یا دفتر کار باشد.ملکی را صرفا خارج از نوع مسکونی بودن و یا تجاری بودن آن تنها برای سرمایه گذاری خریداری نمایید. بسیاری از مردم حتی در یونان در پروژه های ساخت و ساز این کشور سرمایه گذاری می کنند.

نمایندگی های املاک برای سرمایه گذاری با خرید ملک در کشور یونان

همه موضوعاتی که شما باید در هنگام معامله با یک نمایندگی املاک در نظر داشته باشید.بسیاری از خرید و فروش های ملک توسط  سرمایه گذاران خارجی استفاده می شود . بهترین مناطق سرمایه گذاری و خرید ملک در یونان برای سرمایه گذاران خارجی قابل سرمایه گذاری است. مشتریان ایرانی که خواهان خرید ملک در یونان می توانند با مشاوره با گروه بین المللی نصر جاوید ویرا بهترین مناطق را برای خرید انتخاب نمایند.

موسسه مشاوره بین المللی نصرجاوید ویرا به عنوان یکی از معتبرترین کارگزاری های خرید و فروش ملک در یونان خدمات پس از فروش این موسسات و مشاورین املاک در یونان را هم بصورت مستقیم مانند مشاوره حقوقی، بیمه، آب ، برق، تزئینات داخلی، مشاوره ساخت و ساز و … را هم ارائه می نماید.

موسسه مشاوره بین المللی نصرجاوید ویرا ضمن ارائه خدمات مطلوب حقوقی برای خرید و فروش ملک و همچنین انجام کلیه مراتب حقوقی و مالیاتی و بیمه ای افراد علاقمند به سرمایه گذاری به همراه سایر خدمات پس از فروش  خدماتی همچون خدمات ساخت و ساز و ترمیم ، نظارت بر پروژه های ساختمانی و مشاوره ساخت و تغییرات ساختاری را هم ارائه می نماید.

شما می توانید خدمات مدیریت ، اجاره ملک و تغییر مالکیت را هم به ما واگذار نمایید.

هزینه ها برای سرمایه گذاری با خرید ملک در کشور یونان

البته 18 درصد مالیات بر ارزش افزوده توسط فروشنده و خریدار باید پرداخت شود. این مبلغ معمولا بر روی کل مبلغ هزینه اضافه می شود.

هم خریدار و هم فروشنده به یک میزان هزینه معامله را واریز می کنند. در هنگام خرید ملک همچنین باید این موضوع بررسی شود که آیا شما علاوه بر قیمت خرید ملک به غیر از هزینه های عادی و مالیات های مربوطه باید هزینه های دیگری را هم پرداخت نمایید یا خیر.

بازدید املاک و بررسی شرایط ملک

قبل از اینکه به سراغ لیست املاک یونان بروید باید ابتدا تصمیم بگیرید چه نوع ملکی می خواهید خریداری نمایید. برای اقامت می خواهید یا برای کسب و کار؟ چه مقدار بودجه دارید؟ جزئیات مورد نظر شما چیست؟ محدوده قیمتی که می خواهید خرید کنید چقدر است؟

توجه داشته باشید که در یونان جایی وجود ندارد که لیست املاک کاملی به شما ارائه نمایند. اما موسسه مشاوره بین المللی نصرجاوید ویرا  معمولا لیست کاملی از املاک  در مناطق محبوب  و شهرک های توریستی و آماده واگذاری برای علاقمندان به سرمایه گذاری دارند.

اخذ اقامت کشور یونان - خرید ملک

هشدار برای سرمایه گذاری با خرید ملک در کشور یونان

در هنگام معامله زمین معمولا مشاورین املاک پس از ارائه توضیحات کافی کلید را در اختیار شما به عنوان متقاضی خرید و یا اجاره قرار نخواهند داد تا زمانی که شرایط را با مالک توافق نمایند. همچنین به هیچ عنوان تا مرحله نهایی شدن معامله شما را با مالک روبه رو نخواهند کرد. 

بنابراین به جای تلاش برای متقاعد کردن انها از انها بخواهید تا ملک را به شما نشان دهند . اگر با مشاورین املاک و یا شرکت ها معاملات املاک و کارگزاری های املاک قراری را داشتید این قرار پا بر جا خواهد بود حال چنانچه به هر دلیل نمی خواهید و یا نمی توانید به موقع به قرار برسید بهتر است تماس گرفته و قرار را کنسل کنید. برای مراجعه به مشاورین املاک در نظر داشته باشید که مشاورین املاک محلی یونان در زمان های ناهار و همچنین در روز های شنبه و یکشنبه فعالیت نمی کنند.

شما در زمانی که دارید باید تا جایی که ممکن است اقدام به بازدید از املاک مختلف بکنید. ولی با این حال باید زمان لازم را برای بازدید کافی از ملک بگذارید و به هیچ عنوان با شتاب ملک را انتخاب نکنید.

همچنین این موضوع که شما املاک و مستغلات مناسب و متناسب با پول خود را به تعداد کافی دید شده و بررسی کرده باشید نیز اهمیت دارد  اما اصلا در تلاش نباشید که زمین ها و خانه های زیادی را تنها در یک روز ببینید چرا که این موضوع باعث سردرگمی شما و خوب ندیدن ویژگی ها و ارزش های زمین ها و خانه های مختلف خواهد شد. 

اگر کسی که زمین را به شما پرزنت می کند خصوصیات و جزئیات زمین را به خوبی به شما ارائه نکرد بلافاصله این موضوع را به مشاور املاک اطلاع دهید. همچنین دلیلی که شما خانه را قبول نمی کنید را به مشاورین املاک توضیح دهید این موضوع به آنها کمک خواهد کرد.

یادداشت برداری از نکات مثبت و منفی  و همچنین گرفتن چند عکس از ملک مورد بازدید برای شما امکانپذیر است و این موضوع برای بررسی و انتخاب بهتر به شما کمک خواهد کرد. بنابراین شما می توانید در زمان های استراحت خود به خوبی این عکس ها و نکات را بررسی و بهترین ویژگی را انتخاب کنید و ملک را به خوبی بسنجید.

نکته دیگر اینکه شما می توانید خانه را در نقشه علامت گذاری کنید تا بعدا بدون مشکل بتوانید به محل خانه رفته و در صورت نیاز اطلاعات دیگری به دست بیاورید. هر چه بیشتر به شما خانه ارائه شود و خانه های بیشتری را بررسی کنید امکان اینکه به نکات منفی بیشتری دست پیدا کنید و آن را برای خرید خانه در نظر بگیرید بیشتر است.

مشاور حقوقی

هرگز خود را برای خرید ملکی در فشار قرار ندهید و تحت تاثیر تبلیغات الکی قرار نگیرید. همیشه از یک مشاور حقوقی متخصص و آشنا به شرایط بهره بگیرید. برخی از مشاروین املاک خریدار را تحت فشار قرار می دهند، قرارداد را به سرعت اماده و به او می گویند که اگر امروز امضا نکنید خریداران دیگری هم برای خرید هستند و در صف ایستاده اند. حتی در برخی از موارد درست هم هست.

 برخی از فروشندگان هم سعی می کنند شما را متقاعد به خرید بکنند و به بهانه هزینه های مشاوره و شفافیت معامله به شما خواهند گفت که مشاور حقوقی لازم نیست.

اطمینان داشته باشید اگر از مشاور حقوقی استفاده نکنید احتمال اشتباه برای شما زیاد خواهد بود و شانس حل مشکلات برای شما بسیار پایین تر خواهد آمد. تمامی وکلا باید وکالتنامه قانونی داشته باشند. 

این وکلا در برخی از مشاورین املاک و شرکت ها و کارگزاری های مختلف آماده همکاری با شما هستند. بهترین انتخاب برای شما انتخاب کارگزاری از کشور خودتان می باشد. موسسه نصر جاوید ویرا با استفاده از وکلای کاردان و بسیار مجرب داخلی و خارجی معاملات شما را تضمین خواهد کرد.

سرمایه گذاری با خرید ملک در کشور یونان - خرید املاک در یونان

قیمت املاک و مستغلات در کشور یونان

آیا قیمت املاک و مستغلات در یونان با بودجه شما تناسب دارد؟

یکی از نکات بسیار مهم قبل از انتخاب مقصد خرید در یونان این است که آیا اساسا شما قادر به خرید ملک در یونان خواهید بود و آیا بودجه و هزینه لازم را دارید؟

تا سال 1990 خارجی ها نمی توانستند در یونان صاحب املاک و مستغلات شوند. بازار املاک و مستغلات برای فروش به سرمایه گذاران خارجی نسبتا جوان است ولی هر روز بر محبوبیت آن افزوده می شود.

هر چند فاصله این کشور با کشور های پیشرو مانند اسپانیا، فرانسه و ایتالیا چندان زیاد نیست. با این حال هر روز بر کارگزاری ها و مشاورین املاکی که خانه های خود را به خارجی ها عرضه می کنند افزوده می شود و دولت یونان نیز با این رویه موافق است.

 تنها در سال 2003 حدود 3000 ملک به سرمایه گذاران خارجی فروخته شد. این موضوع البته باعث شده قیمت ها نیز افزایش پیدا کند.

توجه داشته باشید که یونانی ها کلا ملک را به عنوان سرمایه نمی شناسند. اکثر یونانی ها تا سال های زیادی در خانه خود باقی می مانند و به ندرت اقدام به تعویض خانه و جابه جایی می کنند.

 بنابر این نباید انتظار رشد خیلی سریع در سرمایه گذاری املاک در یونان داشته باشید. همچنین شما باید در هنگام خرید هر ملک تا 15 درصد قیمت ملک را به هزینه های جانبی ان اختصاص دهید و این نکته را باید در نظر داشته باشید.

اگر شما نمی توانید قیمت یک ملک را بصورت یکجا بپردازید باید به دنبال گزینه هایی باشید که در طول یک تا چند سال می توانید پول ان را پرداخت و مالک ملک شوید.

 طرح های مختلف برای صاحب ملک شدن در یونان عبارتند از : مالکیت بخشی از ملک ، خرید ملک بصورتیکه مالک قبلی همچنان از ملک تا زمان مالکیت قطعی استفاده کند و خرید قسطی در طول زمان ملک.

هشدار

برای اینکه به خوبی و به طور کامل در بازار مورد نظر خودتان تحقیق کنید برای هیچگونه طرح و شرایط فروشی شتاب زده عمل نکنید. تمامی این طرح ها باید به خوبی بررسی شده باشند . شرایط آنها باید با شرایط شما و بودجه شما همخوانی داشته باشند. به طور متوسط ارزش املاک در سال کمتر از 5 درصد رشد را نشان می دهد.این درصد افزایش نرخ املاک هم به دلیل رشد تورم و بالا رفتن سایر هزینه ها است.

 هر چند هزینه ها در مناطق محبوب و جزایر  مدرن و مورد علاقه سرمایه گذاران رشد بیشتری دارند. به عنوان مثال در جزیره کرت درشد رشد و بالا رفتن هزینه زمین در حدود 8 درصد در سال می باشد، در شبه جزیره مان در پالوپونوس این درصد تا 20 درصد هم می رسد . آتن نیز در برخی مناطق رشد قیمت بالاتری را تجربه می کند.

اما در کل به استثنا این مناطق در سایر مناطق یونان رشد قیمت املاک در یونان تقریبا راکد است هر چند به نظر می رسد در آینده رشد قیمت خوبی داشته باشند. شما نباید وقتی در املاک و مستغلات یونان سرمایه گذاری می کنید انتظار رشد سریع و سوددهی فوری در این املاک را داشته باشید.

 اما در عوض سرمایه گذاری در املاک یونان مطمئن است و حداقل با افت سرمایه روبه رو نخواهید بود، ضمن اینکه اینده خود و خانواده خود را از لحاظ مالی تامین خواهید کرد و زندگی راحتی را هم برای انها در این کشور فراهم خواهید نمود.

خریداران و سرمایه گذاران در املاک یونان بیشتر به جزایر پر طرفداری همچون کورفو، کرت و رودس و پلوپونز توجه دارند. برای داشتن یک زندگی نرمال و آرام در یونان الزامی ندارید خانه های گران قیمت و لوکس را در این کشور خریداری نمایید. 

آپارتمان های قدیمی و خانه های روستایی با 40.000 یورو قابل خرید هستند، آپارتمان های مدرن با 60.000 یورو و ویلاهای مجزا و خانه های در بست نوساز از 150.000 یورو قیمت دارند. هر چند در مناطق پر طرفدار این قیمت ها بسیار بالاتر است.

اگر شما به دنبال یک خانه لوکس با زمین عالی و استخر و امکانات جانبی فراوان می باشید باید حداقل 200.000 یورو  بسته به منطقه مورد نظر هزینه کنید. کسانی که منابع مالی محدودی ندارند و انتخاب های آنها با شرایط محدودی روبه رو نیست با هزینه کردن بالاتر از یک میلیون یورو می توانند یک خانه لوکس دربست با تمامی امکانات خریداری نمایند.

ارزش املاک در یونان چقدر است؟

یونان بازار ملک نسبتا پر جنب و جوشی دارد. هر چند در دهه های گذشته به دلیل داشتن محدودیت های مالکیت خارجی کمتر توانست سرمایه گذار خارجی پیدا کند.تا سال 1990 کمتر احتمال خرید املاک توسط عوامل خارجی وجود داشت، یونان چندان پیشرفتی نکرده بود  و توسعه چندانی نداشت و اغلب مناطق این کشور مناطقی نا مناسب برای سرمایه گذاری دیده می شدند و فاصله آنها با کشور هایی مانند پرتغال و اسپانیا 20 تا 30 سال بود.

 با وجود اینکه یونان مناطق بکر گردشگری فوق العاده ای داشت و پتانسیل سرمایه گذاری زیادی در این کشور دیده می شد.

اما پس از این سال با برنامه ریزی های دقیق و نظارت موشکافانه بر توسعه و نوسازی همه جانبه و با دیدگاه حفظ شخصیت محلی و قدمت ساختارهای کشور یونان سیر توسعه ای فوق العاده ای گرفت، در بسیاری از مناطق سرمایه گذاری های خوبی شد، املاک زیادی به فروش رفت، خانه های روستایی قدیمی با قیمت مناسب به سرمایه گذاران واگذار شد تا بازسازی و نوسازی شوند. 

سرمایه گذاران زیادی با خرید یک قطعه زمین و ساخت خانه سرمایه گذاری کردند. املاک در ساحل و جزایر یونان بیمه شدند.

قیمت ها در اکثر مناطق ثابت ماندند و تا حدود زیادی تحت تاثیر رکود اقتصادی اروپا قرار نگرفتند. بیشتر  خریداران و سرمایه گذاران خارجی در یونان انگلیسی ، آلمانی و اسکاندیناوی هستند  که البته در سال های اخیر خریداران روسی و سایر اروپای شرقی هم به جمع آنها پیوسته اند. بریتانیایی ها اغلب جزایر یونان و آلمان ها اغلب سرزمین اصلی یونان را برای سرمایه گذاری انتخاب می کنند. 

یکی از موضوعاتی که باعث جذب سرمایه گذاران خارجی به یونان شده قیمت و هزینه های نسبتا پایین تر نسبت به سایر نقاط اروپا می باشد. بالغ بر 80 درصد مردم یونان خانه های خود را دارند و مالک آن هستند هر چند مردم محلی یونان اغلب خانه را به عنوان سرمایه گذاری نمی شناسند و به همین دلیل ملک رشد سریعی در یونان ندارد.

اما با این وجود قیمت املاک در دهه های گذشته در یونان به شکل قابل توجهی افزایش داشته است. بیشترین افزایش قیمت در املاک یونان مربوط به جزایر محبوب این کشور می باشد که بخصوص با ورود یونان به اتحادیه اروپا قیمت این مناطق به شدت افزایش یافت. ضمن اینکه قانون محدودیت مالکیت خارجی در یونان اصلاح و مرتفع شد.

 ذکر این نکته ضروری است که در هنگام خرید ملک به عنوان یک خارجی اگر خودتان اقدام به خرید ملک کنید، به خوبی باید قیمت ها را با قیمتی که به مردم محلی داده می شود مقایسه کنید چرا که در برخی مناطق قیمت های ارائه شده به خارجی ها بیشتر از محلی ها است. همچنین قیمت ملک در زمستان معمولا پایین تر از تابستان است. حتی اگر شما در یک منطقه مدتی زندگی کنید و شناخته شوید در هنگام خرید ملک ممکن است قیمت پیشنهادی کمتر و با تخفیف های بهتری به شما داده شود.

در مقایسه با نوسانات شدیدی که قیمت ملک در برخی از کشور ها دارد در یونان قیمت املاک و مستغلات روندی آرام و با سیر صعودی کمی دارد. این شرایط بخصوص در روستا هایی که خریدار و متقاضی کمتری دارد آرام تر و با ثبات تر هم هست. البته در آتن قیمت ها نوسانات بیشتری داشته و در چند سال گذشته رشد بیشتری داشته است. صرف نظر از ظاهر ساختمان، اندازه و متراژ، کیفیت و نوع ساخت زمین مهمترین عامل در تعیین قیمت خانه موقعیت ملک خانه می باشد.

 کمترین قیمت ملک در مناطق روستایی است جایی که البته یک خانه روستایی هم همه امکانات لازم را دارد و هم رفت و آمد کافی به آن منطقه وجود دارد. کیفیت ساخت خانه ها به شدت بسته به مواد ، تجهیزات و اتصالات و نوع کارکرد در خانه ها می باشد. ارزش خانه ها نیز تفاوت هایی با هم دارد و شما در یک منطقه ممکن است دو تا چند نمونه با قیمت های متفاوت ببینید. بنابر این بررسی چند نمونه برای انتخاب بهترین گزینه بهترین راه است.

در تبلیغاتی که برای یک خانه انجام می شود معمولا تنها متراژ و تعداد اتاق آنها ذکر می شود. در هنگام مقایسه قیمت ها ، قیمت هر متر مربع مساحت قابل سکونت یا ساخته شده را در نظر بگیرید ، تراس، بالکن و پاسیون را جداگانه در نظر بگیرید. 

اگر در خصوص هر یک از گفته های مشاور املاک شک دارید موضوع را خودتان بررسی نمایید. کمتر خانه ای در یونان دارای گاراژ و یا جای پارک می باشد مگر در خانه های ویلایی و یا خانه های خصوصی که ممکن است یک جای پارک برای خودرو در ساخت تعبیه شده باشد. 

برخی از آپارتمان ها دارای پارکینگ های زیر زمینی هستند. در انتخاب خانه سعی کنید به گزینه پارکینگ به خوبی توجه داشته باشید، نداشتن پارکینگ در برخی از مناطق یونان مانند کابوس می باش ، بخصوص در شهر ها و مناطق پر رفت و آمد یونان اصلا جای پارک پیدا نمی شود.

موقعیت ملک و قدیمی و جدید بودن ساخت ملک در قیمت آن تاثیر مستقیم دارد. آتن شهر گران یونان است چرا که اغلب خارجی ها تمایل به سرمایه گذاری و خرید ملک در پایتخت را به دلیل دسترسی های راحت تر و یا شرایط کاری خودشان دارند.

در هنگام خرید املاک در یونان هزینه های گوناگونی باید پرداخت نمایید که معمولا بین 10 تا 15 درصد از هزینه ملک را شامل می شود و نسبت به بسیاری از کشور های جهان بیشتر است.

سرمایه گذاری با خرید ملک در کشور یونان - ارزش املاک در یونان

ارزیابی ارزش مالیاتی

بیشترین هزینه مربوط به ارزش مالیاتی ملک است که البته معمولا کمتر از هزینه برآرود شده باید پرداخت شود. اینکه چقدر پایین تر باید پرداخت شود بستگی به محل ملک دارد. در مناطق شهری، مرزی و جزایر یونان معمولا این ارزش مالیاتی بیشتر از مناطق دور افتاده تر و با محبوبیت کمتر می باشد.

 ارزش مالیاتی ملک  توسط مقامات مالیاتی محلی بر مبنای جداول دولتی و با استفاده از معیارهای مانند محل ملک، اندازه و ویژگی های ملک محاسبه می شود. این میزان از ارزش مالیاتی تعیین شده معمولا در قرار داد نهایی ملک هم درج می شود.

در برخی از مناطق روستایی ارزش مالیاتی محاسبه شده قابل مذاکره می باشد ولی در سایر مناطق دیگر این میزان کاملا ثابت است. برای محاسبه  ارزش مالیاتی ملک باید وکیل داشته باشید تا موضوع مالیاتی را به صورت کتبی محاسبه کند.اعلام ارزش مالیاتی کمتر از میزان برآرود شده و واقعی منجر به جریمه های سنگین و مشکلاتی برای فروش ملک خواهد شد. 

یونان در مقایسه با سایر کشور های دیگر عضو اتحادیه اروپا ارزش مالیاتی متناسب تری با قیمت ملک را ارائه می کند..

هزینه هایی که باید هنگام خرید ملک در یونان پرداخت نمایید شامل موارد زیر می شوند:

مالیات خرید یا انتقال

  • مالیات بر ارزش افزوده (برای ساختمان های نو ساز)
  • هزینه ثبت زمین
  • هزینه های دفاتر اسناد رسمی
  • هزینه وکیل
  • مالیات شهرداری
  • هزینه نقشه برداری
  • هزینه عاملین فروش ملک
  • هزینه های تاسیسات و وسایل رفاهی

مالیات خرید

هزینه مالیات خرید متناسب با ارزش مالیاتی ارزیابی شده محاسبه می شود. این مالیات توسط خریدار به میزان 7 درصد در اولین 15000 یورو و 9 درصد در مابقی هزینه مالیاتی به آن اضافه می شود. مگر اینکه ملک در منطقه ای واقع شده باشد که تحت پوشش یک سرویس حفاظت عمومی باشد. این مناطق معمولا مناطقی است که برای فروش به سرمایه گذاران خارجی در نظر گرفته شده است. 

در این صورت باید برای 15000 یورو ارزش مالیاتی اول 11 درصد و برای مابقی ارزش مالیاتی 9 درصد به آن اضافه می شود. به عنوان مثال اگر ملک شما در منطقه با خدمات آتش نشانی باشد و ارزش ملک شما 100000 یورو باشد شما باید در مجموع 10.700 یورو مالیات پرداخت نمایید. 1.350 برای اولین 15000 یورو و 9.350 برای 85000 باقی مانده باید پرداخت شود.

مالیات بر ارزش افزوده

ساختار های جدید قانونی در یونان برای شرایط ساختمان و املاک که از ژانویه 2005 تاکنون اجرایی شده است 18 درصد مالیات بر ارزش افزوده برای ملک را محاسبه می کند. این موضوع صرف نظر از زمان تکمیل ساختمان و برای ارائه پروانه پایان ساخت الزامی است.

هزینه ثبت زمین

هزینه ثبت 0.3 تا 0.5 درصد از ارزش مالیاتی ارزیابی شده ملک محاسبه خواهد شد که البته هزینه هایی جزئی نیز برای تمبر و سایر گواهینامه ها باید پرداخت شود.

هزینه دفاتر اسناد رسمی

دفاتر اسناد رسمی وظیفه آماده سازی قرارداد نهایی را دارند و موضوع فروش و انتقال ملک را مدیریت می کنند . هزینه این دفاتر بین 1 تا 2 درصد از ارزش مالیاتی زمین محاسبه می شود. به این هزینه ها ، هزینه هایی جزئی از تهیه اوراق و اسناد را هم باید اضافه کنید.

هزینه وکیل

هزینه وکیل در یونان به عنوان طرف درگیر در معامله تا 1 درصد از ارزش مالیاتی ارزیابی می شود.  هزینه مالیاتی بستگی به ارزش اموال دارد. شما باید با وکیل خود قبل از محاسبه ارزش مالیاتی زمین به توافق برسید. انتخاب وکیل و پرداخت حقوق قانونی وکیل موضوعی اختیاری است ولی به شدت توصیه می شود. 

بهتر است وکیل انتخابی شما از کشور خودتان و با زبان خودتان باشد. موسسه حقوقی نصرجاوید ویرا  اماده همکاری با شما با بهترین شرایط می باشد.

مالیات شهرداری

از هزینه هایی که باید هنگام خرید ملک پرداخت شود هزینه های مربوط به شهرداری و یا همان مالیات شهر داری است که برای فعالیت های عمومی مانند تعمیر و نگهداری جاده ها پرداخت می شود. هزینه های مربوط به شهرداری در همان زمان و به عنوان مالیات خرید با هزینه های مالیاتی دیگر پرداخت خواهد شد و نباید برای پرداخت آن به خود شهرداری مراجعه شود.

هزینه های نقشه برداری

شما برای بررسی خانه و یا ملک مورد نظرتان می توانید و توصیه می شود از یک نفر نقشه بردار استفاده نمایید. هزینه آن بستگی به نوع بررسی و نوع زمین و ارزش ملک و یا زمین خواهد داشت.

هزینه تاسیسات و امکانات رفاهی

شما به عنوان مالک جدید ملک باید هزینه های برق، آب ، گاز و نصب کنترها انها را پرداخت کنید. شما باید از فروشنده  و یا سازنده ملک درخواست کنید که هزینه های مرتبط با اتصال به خدمات رفاهی را بصورت کتبی به شما ارئه نماید.  هزینه های آب و برق و گاز و سایر امکانات رفاهی با خود خریدار می باشد.

سرمایه گذاری با خرید ملک در کشور یونان - سرمایه گذاری از طریق خرید ملک

بررسی ها و نظر سنجی ها

به دنبال چه چیزی هستید؟

بدیهی است که این نکته بستگی زیادی به ملک مورد نظر شما خواهد داشت. اینکه شما به دنبال یک ملک روستایی و قدیمی هستی و به دنبال ترمیم این ملک می باشید، خانه ای تقریبا جدید و مدرن می خواهید و یا اینکه خانه ای جدید و لوکس با همه امکانات را نیاز دارید.

 نکته ای که در خصوص ساختمان ها و خانه های بازسازی شده وجود دارد این است که متاسفانه شما نمی توانید به خوبی تشخیص دهید که این کار به خوبی انجام شده است یا خیر بخصوص اگر فردی که این کار را انجام داده خود مالک ملک بوده باشد. اگر این کار را  شرکت های بازسازی و یا معمارهای محلی انجام داده باشند می توانید صورتحساب هزینه های و عملیات ساختمانی برای بازسازی ملک را هم از انها طلب کنید.

بررسی های ابتدایی را می توانید خودتان هم انجام دهید. مثلا از جمله مواردی که می توانید خودتان آن را بررسی کنید عبارت است از : بررسی سیستم برق خانه، لوله کشی آب و گاز و سیستم گرمایش بخصوص اگر مرکزی باشد. 

شاید حتی خیلی به این موضوعات تسلط نداشته باشید ولی به راحتی می توان با یک نگاه و بررسی ساده برخی از مشکلات را متوجه شد. مثلا اگر آب و یا برق نداشت از اولین نقطه اتصال می توانید آن را بررسی و یا با اداره آب و برق تماس بگیرید و دلیل را جویا شوید.  این موضوعات را اصلا ساده نگیرید بخصوص که همین موضوعات در مناطق روستایی بسیار گران هستند.

ببینید آیا خانه دارای مخزن مناسب و یا سپتیک می باشد؟ اگر بلی که از سلامت آن اطمینان یابید .اما اگر مخزن سپتیک نداشت  و هیچ امکاناتی برای این کار نداشت بررسی کنید که ایا بولدوزر و یا وسیله ای برای حفاری و ایجاد حفره و یا سوراخ برای مخزن در منطقه هست یا خیر.

برخی از املاک و خانه های قدیمی به راحتی نشانه های آسیب و خرابی را در دل خود دارند و با چشم به سادگی می توان استهلاک خانه را بررسی کرد . مانند دیوار های شکسته و ترک خورده، رطوبت زیاد و نفوذ آن در همه جا، سقف های کاذب ریخته شده و چوب های پوسیده و…. برخی از مناطق به دلیل سیل و طوفان مستعد ریختن و آسیب جدی هستند و در اولین بارندگی نشتی های زیادی خواهند داشت.

 در این شرایط بهتر است به غیر از خوود شما کارشناسی حرفه ای نیز ملک را بررسی کند تا از میزان خسارت ها ارزیابی را تهیه نماید. اگر کارشناسی را استخدام کردید از او درخواست کنید همه موارد را بررسی کند حتی موریانه و سایر آلودگی ها خانه و محیطی را در دستور کار او قرار دهید.

معمولا کارگزاری هایی مانند نصر جاوید به شما خرید یک خانه قدیمی با این شرایط را پیشنهاد نمی کنند و یا حداقل خودشان با استفاده از کارشناسی مجرب خسارت ها را تعیین و هم شرایط را برای شما مشخص خواهند کرد و حتی در خصوص قیمت ان نیز نظرات کارشناسی به شما برای گرفتن تصمیم نهایی داده خواهد شد.  

البته معمولا خانه های با قدمت 10 تا 20 سال هم نیازی به این بررسی ها ندارند و معمولا سلامت کامل دارند مگر اینکه خانه در مناطقی مانند مناطق روی گسل ساخته شده باشد.

در هر صورت موسسه حقوقی نصر جاوید ویرا به منظور رضایت مشتریان خود حتی خانه های با قدمتی یکی دو ساله را هم کارشناسی خواهد کرد و اطلاعات دقیق آن را در اختیار شما خریدار گرامی قرار خواهد داد. چرا که حتی خانه های جدید نیز ممکن است با مصالح بد و مهندسی بد ساخته شده باشند.

وظایف دفاتر اسناد رسمی

در یونان قرارداد خرید نهایی توسط یک دفتر اسناد رسمی تهیه می شود. این دفاتر مسئولیت اطمینان از صحت خرید را بر عهده دارند و قیمت نهایی خرید در این دفاتر به فروشنده پرداخت می شود. 

این دفاتر همچنین مسئولیت تعیین هویت طرفین معامله را بر عهده دارند، شاهدینی برای طرفین قرارداد نیاز دارند ، مدارک را تنظیم و جمع آوری می کنند، مالیات خرید را دریافت می کنند، زمین را در سازمان ثبت اسناد و املاک به ثبت می رسانند و هرگونه  هزینه و مالیات احتمالی دیگر را تعیین و دریافت می کنند.

در نظر داشته باشید دفاتر اسناد رسمی تحت نظر دولت فعالیت می کنند و به هیچ عنوان منافع طرف خریدار و یا فروشنده را در نظر ندارند و خیلی کم پیش می آید که بر مشکلات موجود در قرارداد اشاره ای داشته باشند، مشاوره ای را ارائه نمایند و  یا اطلاعاتی را به خریدار بدهند. 

هر چند برخی از انها به دلایل اخلاقی و یا در صورت دیدن موضوعی که با قوانین یونان مرتبط نمی شود و ممکن است تبعاتی به همراه داشته باشد گوشزد می کنند.

تمامی خریداران خارجی نباید بدون مشورت و استفاده از وکیل اقدام به معامله زمینی بکنند. به هیچ عنوان قبل از مشورت در خصوص بند های معامله و نوع قرارداد چیزی را امضا نکنید و پولی را پرداخت نکنید. 

وکیل شما حتی باید در خصوص صحت انجام کار در دفتر اسناد رسمی و همچنین قانونی بودن دفتر اسناد رسمی اطمینان یابد. بنابر این داشتن وکیل حقوقی بسیار مهم است. نکته دیگر اینکه به وکلایی که فروشنده از آنها استفاده می کند و یا پیشنهاد می دهد هم نباید اطمینان کنید زیرا در هر صورت این نوع وکلا منافع فروشنده را در نظر خواهند داشت.

روش خرید ملک در یونان

خرید ملک قدم به قدم

مرحله اول خرید خانه پس از بررسی های لازم معمولا امضا یک قرارداد اولیه است که بیشتر توافقات اولیه در آن منظور شده است. با این حال این قرارداد نیز باید با نظر مشاور امضا و حتی تکمیل شود.

دفاتر اسناد رسمی می توانند این قرارداد اولیه را تنظیم کنند ولی این کار غیر معمول است. در مواقعی هم در یونان ممکن است بدون داشتن قرارداد اولیه با مراجعه به دفاتر اسناد رسمی قرارداد نهایی را امضا کنید بنابراین این کار با شما است که ببینید برای پرداخت سپرده نیازی به قرارداد اولیه دارید یا نه. 

باز هم تاکید می کنیم که قبل از امضا هر گونه توافقنامه و قرارداد چه اولیه و چه نهایی حتما یک وکیل معتمد این قرارداد را مطالعه نماید. دلیل آن هم این است که حتما این وکیل منافع شما را در این قرار داد در نظر بگیرد.

قرارداد باید با عنوانی واضح و روشن تهیه شوند و همه مجوز های لازم در ان دیده شوند. در نظر داشته باشید که سازندگان املاک، توسعه دهندگان و مشاورین و عوامل املاک در یونان اغلب قرارداد هایی آماده دارند که تنها برای حمایت از منافع خود انها طراحی شده است. به همین دلیل این قراردادها را هم وکیل شما باید بررسی کند.وکیل شما همچنین باید برای دریافت مجوزهای لازم نظارت کافی را داشته باشد.

توجه داشته باشید که قرارداد هایی که با یک سپرده کم امضا می شوند و باید تا 30 روز آینده مابقی ان پرداخت شوند و قرار است سرمایه شما از خارج از کشور وارد یونان شود معمولا انجام شدنی نیستند چرا که زمان ورود سرمایه به یونان بسیار طولانی تر است و به همین دلیل تنها شما سپرده اولیه خود را از دست داده اید.

سپرده ها

در هنگام امضا قرارداد خرید املاک و مستغلات در یونان باید خریدار سپرده ای را پرداخت نماید. اگر شما یک قرارداد خارج از برنامه و تکمیل نشده را امضا می کنید باید معمولا بین 5 تا 10 درصد هزینه را سپرده نمایید و اگر قرارداد نهایی شد و شما قرارداد نهایی را امضا کردید باید مابقی پول را پرداخت نمایید.

سپرده ها معمولا فقط در شرایط سخت پرداخت می شوند مثلا وقتی برای خرید ملک وام مسکنی در کار نباشد. اگر شما اقساط و یا قیمت نهایی را در زمان خود پرداخت نکنید ممکن است سپرده شما هم از دست برود. 

اگر پس از اتمام تمامی شرایط و قبول آن از طرح خارج بشوید و یا از معامله منصرف شدید نه تنها سپرده خود را از دست خواهید داد بلکه ممکن است هزینه و کمیسیون مشاور املاک را هم موظف به پرداخت بشوید.

قرارداد می تواند از ناحیه از دو طرف لغو شود. اگر خریدار لغو معامله بکند ممکن است سپرده خود را از دست بدهد  ویا مبلغی را به عنوان جریمه کسر کنند. اما اگر فروشنده منصرف شد باید دو برابر پیش پرداخت و یا سپرده را به خریدار بازگرداند.

خدمات نصر جاوید ویرا

موسسه مشاوره بین المللی نصر جاوید ویرا، با دارا بودن تیم متخصص و حرفه ای در زمینه ویزا و اقامت در حال حاضر به عنوان معتبرترین و قدیمی ترین مجموعه در ایران و بدون واسطه به صورت تخصصی در کوتاه ترین زمان ممکن به صورت کاملا تضمینی برای هموطنان عزیز خدمت رسانی می کند.

برای اخذ ویزا و اقامت می توانید از خدماتی که نصر جاوید ویرا در این زمینه ارائه می دهد، استفاده کنید و با تماس  از خدمات آن بهره مند شوید.

موسسه مشاوره بین المللی نصر جاوید ویرا

با دارا بودن تیم متخصص و حرفه ای در این زمینه در حال حاضر به عنوان معتبرترین وقدیمی ترین مجموعه در ایران و بدون واسطه به صورت تخصصی در
کوتاه ترین زمان ممکن به صورت کاملا تضمینی برای هموطنان عزیز می توانید با نصر جاوید در ارتباط باشید و خدمت رسانی می نماید.

مقالات پیشنهادی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *